The Shuttles
Hier vind je gesproken columns van een vijftal duurzaamheidsexperts van Schuttelaar & Partners. Om de beurt pakken Marcel Schuttelaar, Suzanne van der Pijll, Ad Nagelkerke, Léon Jansen en Jesse Markus in een paar minuutjes een actueel onderwerp bij de kop.
Deze columns van Suzanne, Ad, Léon en Jesse verschenen eerder in Food&Agribusiness.
Het zint me niet... en niet alleen omdat het zo droog is
Aan het werk voor meer biodiversiteit
Als Suzanne door de natuur loopt, hoort en ziet ze steeds minder vogels, vlinders, insecten. Een ineengestorte biodiversiteit, dat is wat ze ziet. En gelukkig ook veel kleine initiatieven die daar iets aan proberen te doen, maar het zal groter, sneller, forser moeten. En iedereen moet meedoen, anders komen we er niet. Daar kunnen we vandaag al mee beginnen!

Suzanne van der Pijll
Het hoe en het waarom
Met minder meer bereiken
Dat het voedselsysteem tegen zijn grenzen aanloopt en dus zal moeten veranderen, kan iedereen wel zien. Die veranderingen gaan vaak over een stapje terug doen, zoals minder vlees, minder verpakking. Suzanne ziet al veel goede voorbeelden van bedrijven die die stap al, maar die krijgen niet altijd de aandacht die ze verdienen. Zonde, want wat je aandacht geeft, groeit vanzelf.

Suzanne van der Pijll
Eten we graag technologie?
Nou nee, meent Ad. Pronken met ‘gemaakt met de nieuwste technologie’ is goed als je telefoons maakt, maar wees er voorzichtig mee als mensen jouw technologie in hun mond moeten steken. Dat moet te begrijpen zijn, anders gaan we het niet eten, ook al is het nog zo goed voor de voedseltransitie.

Ad Nagelkerke
Kinderen van de oorlog
Marcel bespreekt de opgave onze samenleving grondig te verbouwen naar sociaal, circulair en klimaatneutraal. Dit in een tijd van inflatie en een speelveld dat zich voortdurend wijzigt door de Oekraïne-oorlog en de sancties. De les? Terug naar de kern. Koester en onderhoud de democratie en hou op met sociale stemmingmakerij.

Marcel Schuttelaar
Prestaties meten om de voortgang te weten
Hoe kan je fabrikanten stimuleren duurzamere en gezondere producten te maken en het effect te meten? Dat kan met Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's). Grote bedrijven werken ermee. Het is de hoogste tijd dat die koplopers gevolgd worden door de rest.

Léon Jansen
Reageren?
Neem dan contact op met desbetreffende columnist Marcel Schuttelaar, Suzanne van der Pijll, Ad Nagelkerke, Léon Jansen of Jesse Markus.