The Shuttles

Een aantal keer per maand vind je hier een gesproken column van een vijftal duurzaamheidsexperts van Schuttelaar & Partners. Om de beurt pakken Marcel Schuttelaar, Suzanne van der Pijll, Ad Nagelkerke, Léon Jansen en Jesse Markus in een paar minuutjes een actueel onderwerp bij de kop.

Deze columns van Suzanne, Ad, Léon en Jesse verschenen eerder in Food&Agribusiness.

Elke stap telt!

Een mooi marketinginstrument, Nutri-Score, zegt Ad. Maar laten we niet vergeten dat het eerst en vooral om productverbetering gaat!

Ad Nagelkerke

Nederland moet strategisch denken als het gaat om haar veredelingsindustrie

Voedselzekerheid en minder gewasbeschermingsmiddelen zijn strategische kwesties geworden. Plantenveredeling moet daarom als een 'topsector' worden behandeld, vindt Jesse.

Jesse Markus

De Verspillingsvrije Week is eindelijk een institutie

Het is weer Verspillingsvrije Week. Een goede zaak, vindt Suzanne. Want in de keten zijn de voedselverliezen weliswaar al flink teruggedrongen, maar bij de consument valt nog veel verduurzamingswinst te halen.

Suzanne van der Pijll 

Nederland Kweekvleesland

Ad reageert op de campagne Nederland Vleesland: dat moet Nederland Kweekvleesland zijn.

Ad Nagelkerke

De keten verduurzamen is complex

Bewuster consumeren en produceren stuit op grenzen voor wat betreft doorberekening aan de consument. Léon vindt het tijd voor strategische sturing op dit vlak.

Léon Jansen

Integraal of niet?

Milieu-, klimaat- en natuurvraagstukken vragen om een integrale aanpak, die bij de stikstofplannen ver weg lijkt te zijn. Waar is het ministerie van Ecologie?

Léon Jansen

Voedselzekerheid: het juiste moment voor kortere ketens

Nu het thema voedselzekerheid weer helemaal terug is in de actualiteit door corona en Oekraïne moet verkorting van de voedselketen bovenaan de agenda komen te staan, zegt Jesse.

Jesse Markus

Groene misleiding is ook misleiding

Valse claims schaden de reputatie van plantaardige vleesvervangers, stelt Ad. Tesco werd hierom al op de vingers getikt.

Ad Nagelkerke

De wereld van klimaatneutraal

Suzanne pleit voor duidelijkheid in de klimaatterminologie. Het gaat om reductie niet compensatie, en om onafhankelijke controle en eenduidigheid.

Suzanne van der Pijll                

Vaag

De grens tussen misleiding en verleiding is vaag. Dat geldt voor het bedrijfsleven, maar vaak ook voor actiegroepen, zegt Léon.

Léon Jansen

Nieuwe voedingsmiddelen voor de voedseltransitie

Ad gaat in op de mogelijkheid van een dataprotectiedossier als je bedrijf een toelatingsprocedure om een novel food ingaat. Slim en verstandig!

Ad Nagelkerke

Nu MVO, straks niet meer 

Retailers vluchten in keurmerken, maar daar komen ze niet meer mee weg. MVO wordt DGO, Data Gestuurd Ondernemen, zegt Léon Jansen.

Léon Jansen

Eiwittransitie: de default omdraaien 

Suzanne doet een rondje supermarkt en wordt blij van de default modus waarin vleesvervangers terecht zijn gekomen. Daar kan de consument niet meer omheen...

Suzanne van der Pijll 

Juist in een crisis is visie van belang  

De oorlog in Oekraïne zorgt in Nederland weliswaar nog niet voor voedseltekorten, maar brengt wel onze boeren in de problemen. De overheid moet hen gaan compenseren, zegt Jesse.

Jesse Markus

Alles en niets

Marcel is in een filosofische bui: we zijn tegelijkertijd krachtig en nietig, belangrijk en onbelangrijk. Bij het eindeloos laveren tussen tegenstellingen blijft het inspireren van jonge collega’s een zinvolle activiteit.

Marcel Schuttelaar

Portion distortion

Hoe raken we al die overtollige kilo's kwijt? We kunnen wel herformuleren tot we een ons wegen (!), maar dat helpt slechts een beetje. Pak de portiegroottes aan! zegt Ad Nagelkerke.

Ad Nagelkerke

Pak je plastics aan

Plastics worden veel gebruikt in de voedselketen en dat is niet goed voor klimaat en milieu. Slechts 10% wordt gerecycled. Hoe krikken we dit op? Minder soorten en betere regelgeving, zegt Léon.

Léon Jansen

Kinderen van de oorlog

Marcel bespreekt de opgave onze samenleving grondig te verbouwen naar sociaal, circulair en klimaatneutraal. Dit in een tijd van inflatie en een speelveld dat zich voortdurend wijzigt door de Oekraïne-oorlog en de sancties. De les? Terug naar de kern. Koester en onderhoud de democratie en hou op met sociale stemmingmakerij.

Marcel Schuttelaar

Frankrijk als lichtend voorbeeld in de EU

Tot juli vervult Frankrijk het voorzitterschap van de EU. Onder dit voorzitterschap worden plannen uitgerold voor de Europese landbouw waar de Nederlandse boer - juist - baat bij heeft.

Jesse Markus

Atomisering

Er zit al maanden een gedachte in mijn hoofd, die langzaam rijpt tot een insight; mensen zijn biologisch gezien sociale wezens die in gezamenlijkheid hun leven leefden. Maar op een of andere manier staat dat gezamenlijke tegenwoordig steeds meer onder druk.

Marcel Schuttelaar

Wie influencet de influencer?

Een waarschuwing aan fabrikanten om wetgeving en reclamecodes ten aanzien van gezondheidsclaims strikter te hanteren, anders zijn ze geen haar beter dan al die ‘foute’ influencers. 

Ad Nagelkerke

De drie grote trends in voedsel

In de food staan de spotlights vaak op ‘gezond leven’. Maar wat is er trending op het gebied van duurzaamheid? 

Suzanne van der Pijll                

Prestaties meten om de voortgang te weten

Hoe kan je fabrikanten stimuleren duurzamere en gezondere producten te maken en het effect te meten? Dat kan met Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's). Grote bedrijven werken ermee. Het is de hoogste tijd dat die koplopers gevolgd worden door de rest. 

Léon Jansen       

Zuivelpak: creatief omgaan met restjes

Samen tegen voedselverspilling door creatief om te gaan met restjes. De campagne 'Kijk, ruik, proef en vouw!' van Zuivelpak draagt haar steentje hieraan bij.

Suzanne van der Pijll                

Reageren?

Neem dan contact op met desbetreffende columnist Marcel Schuttelaar, Suzanne van der Pijll, Ad Nagelkerke, Léon Jansen of Jesse Markus

Schuttelaar & Partners